A zsűri értékelése
A Bookline.hu első országos pályázatára rekord mennyiségű alkotás érkezett az ország minden részéről, több mint 300 iskolából közel 1000 munka. Az eltérő korú alkotói csoportok, valamint a technikák változatossága nehéz feladat elő állította a zsűrit. A kiosztott díjak esetén így nem tettünk sorrendbeli különbséget az alkotások között, és lehetőségeinkhez mérten próbáltuk tágítani a díjazottak körét. Hosszas egyeztetés után a zsűri megosztott első díjat ítélt a Képes Géza Általános Iskola (Mátészalka) és a Nakovich Mihály Általános Iskola (Kópháza) részére. WWF foglalkozást nyert a „Művészetek Völgye” Közös Fenntartású Általános Iskola (Monostorapáti), a Hermann Ottó Gimnázium (Miskolc) és a Gyengénlátók Általános Iskolája EGYMI (Budapest).
A zsűri különdíjjal jutalmazta Hallássérültek Egységes Pedagógiai Módszertani Intézetét (Debrecen). A közönségdíjas alkotás kiválasztására a pályaművekből rendezett kiállítással párhuzamosan kerül sor, a látogatók szavazatai és a párhuzamosan zajló internetes szavazás összesített eredményei alapján.
A WWF a környezeti nevelés és tudatformálás elkötelezett híveként három díjat ajánlott fel és részt vett a zsűrizésben. „Nagy örömmel töltött el minket, hogy a téma ilyen mértékben megmozgatta mind a tanárok, mind a gyerekek fantáziáját. Csodálatos munkák érkeztek a pályázatra, és külön figyelemreméltó valamint örömteli volt számunkra, hogy a legtöbb alkotás a fákon túlmenően a természetvédelemmel és a környezetvédelemmel is foglalkozott. Jó volt látni, hogy a jövő generációja már tisztában van ennek a témának a jelentőségével, és hogy a fiatalok a korábbi generációkhoz képest már sokkal tudatosabban tekintenek a természet értékeire. Megtiszteltetés volt számunkra, hogy zsűrizhettük az alkotásokat, bár a rendkívül erős mezőny miatt ez egyáltalán nem volt könnyű feladat.” – nyiltakozta Antal Alexa, a WWF képviselője.
A zsűrizésnél elsődleges szempont volt, hogy a koncepció és a megvalósítás egyaránt csoportmunka eredménye legyen. Ezen a téren kiemelkedő volt egy óriásfestmény, melyet 70 gyermek tervei alapján 100 készítettek el. Fontosnak tartottuk, hogy a díjazásra kerülő alkotások a gyermeki gondolatvilágot, szemléletet tükrözzék, amelyek a személyes élményeket, érzéseket, asszociációkat helyezték előtérbe a lexikális ismeretekkel szemben
A beérkezett alkotások közt olyan különleges technikával és anyagokkal készült művekkel találkozhattunk, mint kenyér és mézeskalács szobrok, tűnemezelt szőnyegek, természetes anyagokból vagy hulladékból összeállított kollázsok, installációk. Több alkotás újrafelhasznált anyagokból készült, rávilágítva arra, hogy a gyermeki kreativitás a legjelentéktelenebb anyagokat, akár a hulladékot is képes életre kelteni. Külön öröm számunkra, hogy a képzőművészet klasszikus műfaji határait átlépve több olyan művel találkoztunk, amelyek a néző-befogadó aktív közreműködését igénylik, mint az átalakítható-variálható agyagszobor vagy a társasjáték és a kukucskáló doboz.
A pályázatok értékelése alapján elmondhatjuk, hogy sikerült felhívnunk a figyelmet a környezeti és társadalmi nevelés fontosságára. A megszületett alkotások bizonyítják mind a nevelők, mind a gyermekek lelkes munkáját, valamint a téma iránti elkötelezettségüket. Rengeteg alkotás egyéni szemlélettel, szokatlan nézőpontokat megmutatva dolgozta fel az általunk felvetett témát. Ezen belül kiemelkedő azon pályamunkák száma, melyek a mondanivalóhoz illeszkedő sajátos formavilágot, anyaghasználatot alkalmaztak.